Retur og reklamasjon

Angrerett

Angrerett på 14 dager 
Hvis du angrer på et kjøp du har gjort på Festutstyr.no, er det angrerettloven som gjelder. Dette forutsetter at kravene til å benytte angreretten er oppfylt.

Hvordan benytte angreretten
Du fyller ut angrerettskjemaet som følger med ordrebekreftelsen din. Legg det utfylte angrerettsskjemaet i pakken, før du sender pakken tilbake til oss.

Skjemaet kan også lastes ned her: http://www.festutstyr.no/angrerettskjema.pdf

Pakken sendes til:
Festutstyr AS
Rosenholmveien 40
1414 Trollåsen

Returporto dekker du i dette tilfellet selv.

NB: Varer som sendes tilbake til Festutstyr.no, må ikke sendes som postoppkrav. Vi anbefaler å velge en retursending som gir mulighet for sporing. Det er ikke nødvendig å informere oss om at du benytter deg av angreretten utover å fylle ut angrerettsskjemaet. Fyll ut skjemaet, legg det i pakken du skal returnere, lukk pakken forsvarlig med teip og lever på posten.

Varenes tilstand
Ved angrerett må både vare og emballasje være i den forfatning som da den ankom, slik at varen kan leveres tilbake i samme stand og mengde (jf. Angrerettloven § 12, punkt a). Dette betyr uskadet original emballasje. Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd). Festutstyr kan bistå med informasjon rundt transportør, men det er forbruker selv som må bestille oppdraget hos transportør.

Begrensninger i angreretten
Angreretten stiller krav både til oss som nettbutikk og til deg som kjøper. Sender du inn en pakke og du likevel ikke oppfyller kravene til angrerett ser vi oss nødt til å returnere varen til deg for din regning. Les derfor følgende om din lovfestede angrerett og begrensninger slik at du er sikker på at vilkårene er oppfylt før du returnerer varen til oss:

Aktsom utprøving
Du er avskåret fra å benytte angrerett dersom varen er forringet eller skadet så den ikke kan leveres tilbake og selges på nytt i samme stand, og dette skyldes manglende hensyn eller uaktsomhet fra din side. Forbrukerrådet omtaler aktsom utprøving som tillatt, og viser til en hovedregel om at man må kunne prøve ut produktet i samme utstrekning som man har mulighet til i fysiske forretninger som selger tilsvarende produkter. I dette ligger det at du skal ha mulighet til å åpne pakken, koble til strøm, slå produktet på, samt ”å bruke” produktet. ”Å bruke” betyr her at du skal få lov å ”danne deg et bilde”, men naturligvis ikke bruke produktet aktivt døgnet rundt. Forbrukerrådet stiller med dette også krav til sluttbruker. For å gjøre det enklere for deg så har vi her laget en liste med viktige punkter å huske på;

Angrerett på mat- og ”myke” varer – kostymer, tekstiler  osv.
Pakk varen pent ut av originalemballasjen, og ta vare på denne dersom du ikke er sikker på at du vil beholde varen. Varer skal returneres i originalemballasje ved retur.

– Angreretten gjelder ikke hvis du har klippet av lapper som henger på plagget, og/eller revet av klistremerker.

– Angreretten gjelder ikke hvis plagget ”lukter” ved retur. Dette kan være matlukt, røykelukt, svettelukt og lignende.

– Intimprodukter og undertøy regnes ikke som ”i samme stand” dersom de er brukt/testet av forbruker og angreretten vil derfor ikke gjelde om emballasjen til produktet er åpnet. Dette av hygieniske årsaker. Bh-er, hodeplagg, parykker, hårspenner og annen hårpynt regnes innunder gruppen intimprodukter.

– Om du påfører produktet synlige eller usynlige skader vil du miste angreretten. Dette gjelder også om skaden oppstod som følge av uflaks.

– Angreretten gjelder ikke matvarer.

– Andre produkter med beskyttelsesfilm faller også utenfor angreretten om denne er revet av.

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp
Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.

Ikke å hente pakken er ikke det samme som angrerett
Dersom du ikke henter pakken du har bestilt, men forholder deg helt passiv, er ikke dette det samme som å benytte din angrerett. Du har da ikke oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven § 11 og § 13, og mister således retten til å si opp avtalen.
Portokostnader blir ikke refundert, i tillegg belastes du et gebyr på kr 100 for å dekke våre kostnader ifm uavhentet pakke.

Reklamasjon

Vi hos Festutstyr.no ønsker at du skal være fornøyd med kjøpet du har gjort hos oss. Er det noe galt med produktet du har kjøpt så skal vi selvfølgelig hjelpe deg.

Hva er fristen for å reklamere?
Hvis du oppdager en feil eller mangel, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde oppdaget den, gi Festutstyr melding om at du vil påberope deg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at du overtok varen.

Dersom det ikke foreligger en mangel
Hvis produktet sendes til verksted for reparasjon og det viser seg at det ikke foreligger feil eller mangel ved produktet, og at problemet ville være løst dersom en kontroll med bruksanvisning eller sjekk på leverandørens hjemmesider hadde vært gjennomført, vil du bli belastet kostnaden Festutstyr har hatt til verkstedet for undersøkelsen av produktet, samt portokostnader. Ytterligere informasjon rundt dette kan leses i forbrukerkjøpsloven § 30.

2 års reklamasjonstid
Varene som omfattes av vårt vareutvalg er underlagt reklamasjonsfristen på 2 år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dersom det foreligger en mangel ved varen, og forbrukeren har reklamert innen den nevnte fristen, kan forbrukeren gjøre følgende mangelsbeføyelser gjeldende:
– Under visse forutsetninger velge mellom retting og omlevering
– Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig
– Kreve erstatning

Festutstyr.no har i følge forbrukerkjøpsloven § 30 rett til å sende ny vare inntil to ganger for samme mangel, eller velge å kreditere beløpet. NB: For andre kjøp enn forbrukerkjøp, gjelder reklamasjonsreglene i kjøpsloven.

Ved reklamasjon ønsker vi en henvendelse med ordrenummer og beskrivelse av saken til reklamasjon@festutstyr.no.